Standaardenbeheer

Op verschillende punten in de processen van de Forensische Zorg werken de DJI-partijen en zorgaanbieders met elkaar samen en wisselen zij informatie met elkaar uit. Hierbij maken ze gebruik van standaarden die de aard en de wijze van de informatie-uitwisseling voorschrijven.

Het betreft informatie-uitwisseling rondom:

  • Aanmelding en plaatsing van justitiabelen
  • Financiele verantwoording
  • Declaratie van geleverde zorg

Op de volgende pagina’s is alle informatie beschreven die voor het standaardenbeheer in de FZ (SFZ) op die verschillende punten van belang is. 

Uitgangspunten

Bij het uitvoeren van het standaardenbeheerproces hanteren we onderstaande uitgangspunten

Nr Beschrijving Toelichting
1

Via het standaardenbeheer realiseren we generieke oplossingen voor issues in de procesuitvoering in de FZ-keten

Bij het identificeren van gewenste aanpassingen aan de berichten zoeken we naar user stories en naar oplossingen die ketenbreed waarde toevoegen, en we lossen geen situatie specifieke problemen op.
2

Door middel van gebruik van standaarden zorgen we ervoor dat geregistreerde waarden van velden in de hele keten overeen komen

Het werken met standaarden moet ertoe leiden dat er geen discussie kan ontstaan over registraties, omdat die aan alle kanten van de keten hetzelfde is. Correcties vinden aan de bron plaats en worden vanuit de bron in de keten gedeeld.

3 De FZ821 tot en met FZ826 moet worden gezien als een familie: bij een versie ophoging van een van de berichten wordt de versie van alle berichten opgehoogd

Via het FZ-brede IV-overleg worden deze uitgangspunten continu geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op bovengenoemde pagina’s of neem contact op met Teun Oosterbaan via t.oosterbaan@dji.minjus.nl of 06-53584222.